מציאת היוגה ביומיום

בעולם היוגה, ואולי אפילו באסכולת האשטנגה יוגה ויניאסה בייחוד, עוסקים רבות בסוגיית האימון היומיומי. מורים ותלמידים מדברים על למה, כמה, מתי ואיך התרגול היומיומי צריך להתרחש. אבל מה זה בכלל אומר לתרגל יוגה? ולמה בכלל צריך עשות זאת כל יום? האם הכוונה לתרגול תנוחות או סדרת תנוחות? תרגילי נשימה? מדיטציה? שירה של מנטרות?
journey
לא מזמן המורה שלי הציע לנסות למצוא את היוגה ביומיום במקום להתרכז בתרגול יוגה יומיומי.

ההצעה הזו נשמעה לי כל כך מדויקת ומילאה אותי בכל כך הרבה השראה, שהחלטתי לנסות לחלוק איתכם כמה מההרהורים שלי בנושא ולהציע כלים ליישום.
הרהורים על מהי יוגה
על פי היוגה סוטרה, טקסט העוסק בסוגיית היוגה ומציע מעין מפת דרך של עולמינו הפנימי והמסע הרוחני לגילויו, יוגה הינה השקטת תנודות/פעילות התודעה (המיינד).

מהן תנודות/פעילות התודעה? מאוד בקצרה ובגדול, תנודות התודעה הינם המחשבות והרגשות שעולים בנו, אם בזמן ערות או שינה, אם במודע או שבתת מודע. כך שניתן לראות את השקטת פעילות התודעה כהשקטת הרעש שהמחשבות והרגשות יוצרים בנו, ואולי אפילו כשליטה בתודעה במקום לאפשר לתודעה לשלוט בנו.

בכדי לחבר את ההרהורים התיאורטיים הללו למציאות, נסו להיזכר בפעם האחרונה שהייתם באמצעה של תקופה (אם חודש, יום או שעה) מטורפת, בה הראש עבד ללא הפסקה, ואז…לפתע, במקרה או שלא במקרה, בשליטתכם או שלא, המנוע (המיינד) דמם לרגע. איך הרגשתם לאחר אותו רגע? חזקים יותר או פחות? בהירים יותר או פחות? שלווים יותר או פחות? האם זה השפיע על התקשורת שלכם עם הסביבה (גם אם באופן זמני)?

אם היה מתאפשר לכם לחוש את הדממה הזו לרגע קט בכל יום, זה היה די נחמד, לא? :)

זוהי היוגה עבורי.

כיוון שלהדמים את מנוע התודעה שלי זה לא פשוט כמו להדמים מנוע של רכב, אני משתמשת בכלים כמו תרגול תנוחות, מדיטציה, תרגילי נשימה, או אפילו קריאה בכתבים פילוסופיים לעשות זאת. בעזרת הכלים הללו אני חוקרת ומחזקת את הגוף בו אני חיה, מרכזת את תשומת ליבי ומוחי במקום לתת לאלו להתבדר, משחררת מחסומים (פיסיים ורגשיים), ומאירה על מקומות חשוכים :).
אז איך עושים את זה תכלס? הצעה לתוכנית פעולה לחודש ינואר
journey
מתחילים בקטן ומעניקים לעצמינו 5-10 דקות הפסקה בכל יום. סיגרו את משבצת הזמן הזו ביומן ואם אפשר קיבעו אותה לבוקר.
למה דווקא בבוקר? כי כך אתם מגדילים את הסיכוי שזה אכן יקרה. במהלך היום רמת הפעילויות, התרחשויות, דאגות ומחשבות רק עולה ועלולה להסיט אותנו ולהקשות עלינו לקחת את מספר הדקות הללו לעצמינו.
נשלב "אי פעילות" עם פעילות – את 10 הדקות הללו נחלק לשני חלקים, 5 דקות לישיבה שקטה בעיניים עצומות ועוד 5 דקות של חקירת תנוחה מסוימת או היבט בתרגול תנוחות.
ישיבה שקטה – להנחיה של הישיבה השקטה, אתם מוזמנים להיעזר בסרטון שהכנתי בשם מדיטציה קצרה ונשימה יוגית (אוג'י). לאחר שתבצעו זאת מספר פעמים וכשתתרגלו לשבת בשקט למספר דקות אתם מוזמנים לנסות להרגיש את תחושת השפשוף בגרון כשנושמים אוג'י ולהתרכז בה.
תנוחת החודש – בינואר אני מזמינה אתכם לחקור יחד איתי את התנוחה Utthita Trikonasana . בחקירת התנוחה איני מתכוונת לניסיון לבצע את צורת התנוחה בצורה מושלמת (אם יש דבר כזה בכלל) אלא להבין את כוונת התנוחה, למצוא את הנוחות בתנוחה ולאפשר לתנוחה להתמקם בנוחות בתוכנו, ואולי אפילו להשתמש בתנוחה ככלי להרגיש את התחושות העדינות ועמוקות ביותר בגופינו. בעמוד התנוחה באתר, תמצאו כבר עכשיו הנחיות ראשוניות לביצוע התנוחה ובכל שבוע אוסיף טיפ או דרך נוספת לחקור ולבצע את התנוחה. אתם מוזמנים לקרוא, להתנסות ולשלוח לי תגובות, רעיונות ושאלות לגבי התנוחה (או פשוט לספר לי בסטודיו).
ננסה להיות נוכחים לאורך כל היום – לאלו המתחברים לפילוסופיה הפרקטית של היוגה ולסקרנים מבינכם, אני מציעה לבחור נושא חודשי או אולי אפילו שאלה שתהדהד לנו בראש במהלך החודש. לשאלה לא נחפש תשובה, אלא נשתמש בה ככלי לתשומת לב, התבוננות ונוכחות.
לינואר אני מציעה לבחור בשאלה "מי אני", או, אם השאלה קצת גדולה עליכם ומכניסה רעש במקום שקט, לכו על דרך השלילה, כלומר "מי אני לא?". לפעמים זה מקל :)
איך נאפשר לשאלה להדהד כל היום? נשאל את עצמינו "מי אני" בכל מפגש עם האחר, בכל רגע של רעש. לדוגמא, כשהבוס כועס ואתם מודאגים או כעוסים בתגובה שאלו את עצמכם "מי כעוס או מודאג?", כשאתם נפגעים מחבר/ה או בני זוג שאלו "מי נפגע?", כשאתם מקבלים תשבחות על עבודה או היבטים חיצוניים או אישיותיים שבכם שאלו "מי מקבל את התשבחת?" כשאתם מתוסכלים או מרוצים מביצוע תנוחת יוגה שאלו "מי מתוסכל או מרוצה?" וכן הלאה.
בחוויה שלי, עצם השאלה מרגיעה מיידית את הרעש, אבל נסו בעצמיכם וספרו לי חוויות.

ניתן ליצור איתי קשר דרך הטופס משמאל או ב [email protected].

שנה מלאת אור וחודש מלא בנוכחות ודממה!